Gå til innhold

Luftkvaliteten i førjulskulda

Fra 17. november frem til onsdag var det overskridelser av grenseverdien for svevestøv hver dag på Danmarksplass i Bergen. Hvis kulda fortsetter i Bergen, vil problemene med mye luftforurensning fortsette. For de andre større byene i Norge vil situasjonen være tilnærmet den samme, ved stille og kaldt vær.

– At Bergen har et problem, er tydelig når en ser på årsoversikten, spesielt for en annen skadelig forurensning – nitrogendioksid(NO2). Her har grenseverdiene blitt overskredet med 140 timer, mens det tillatte etter forskriftene er maksimalt 18 timer, sier Dag Tønnesen, seniorforsker ved NILU. Han legger til at også Oslo har problemer på visse usatte steder. – På målestasjonen på Manglerud er grenseverdiene for NO2 overskredet med 90 timer, forteller han.

Figur.

Kommer med det kalde finværet, men ikke været sin skyld

Fenomenet med at den kalde lufta blir liggende, kalles på meteorologispråket inversjon. Når det samtidig er vindstille fører dette til kald, stillestående luft, som blir stadig mer forurenset der hvor det er utslipp.

Dette er spesielt et problem i Bergen som ligger godt beskyttet mellom fjellene, og i Oslo som også ligger i en ”gryte”. For at situasjonen skal endre seg, må det nedbør og/eller vind til, for at luftmassene skal skiftes ut.

Hva er det som er skadelig, og hva er kildene?

Det er særlig nitrogendioksid (NO2) og svevestøv som måles og som kan være skadelig når grenseverdiene overskrides. Hovedkildene til utslippene er biltrafikken og vedfyring. NO2 er en bestanddel i NOX som slippes ut fra biler – og relativt mer fra dieselbiler. Hos sårbare grupper kan innånding av nitrogendioksid (NO2) bl.a. gi økt hoste, bronkitt og mindre motstand mot infeksjoner. Astmatikere reagerer med nedsatt lungefunksjon selv etter kort tids eksponering. Friske mennesker tåler forholdsvis høy NO2.

Det er særlig nitrogendioksid (NO2) og svevestøv som måles og som kan være skadelig når grenseverdiene overskrides. Hovedkildene til utslippene er biltrafikken og vedfyring. NO2 er en bestanddel i NOX som slippes ut fra biler – og relativt mer fra dieselbiler. Hos sårbare grupper kan innånding av nitrogendioksid (NO2) bl.a. gi økt hoste, bronkitt og mindre motstand mot infeksjoner. Astmatikere reagerer med nedsatt lungefunksjon selv etter kort tids eksponering. Friske mennesker tåler forholdsvis høy NO2.

– Når det gjelder svevestøv, kommer dette inn i luftveiene og for de minste partiklene helt ned i lungene. En stor kilde til de små partiklene er vedfyring i gamle ovner, sier Dag Tønnesen. En annen kilde er biltrafikken. – De større partiklene kommer nesten utelukkende fra veistøv, og spesielt bruken av piggdekk. forklarer Tønnesen.

Det er særlig folk med astma og allergi og hjerte- og lungelidelser som plages ved høy luftforurensning.

Figur.

Hva kan gjøres?

Tiltak som piggdekkavgift, økt renhold av veiene, utvidelse av kollektivtilbudet, redusert fartsgrense på trafikkerte veier og ikke minst utfasing av gamle og sterkt forurensende vedovner er gode tiltak for å bedre luftkvaliteten.

– I tillegg er det viktig med strakstiltak som Bergen nå vurderer, som datokjøring og gratisbusser slik at folk kan la bilen stå når det meldes om muligheter for høy luftforurensning, sier Leonor Tarrasón, avd.dir. ved NILU.

Tarrasón legger vekt på at det især er viktig at folk bytter ut sine gamle vedovner, og beklager samtidig den store omleggingen fra bensin til dieselbiler.

– Dette ble gjort for å redusere CO2- utslippene, men dessverre gir det betydelig økt lokal luftforurensning, fordi dieselbiler slipper ut mer NO2 enn bensinbiler. Og partikkelfiltrene på dieselbilene gir ingen hjelp til NO2-reduksjonen, snarere tvert om. Ettermontering av partikkelfiltrene på eldre dieselbiler hjelper på partikkelutslippene, men øker dessverre NO2-mengden, sier Leonor Tarrasón.

Luftkvalitet.info melder om luftkvaliteten i norske byer. Systemet har fargekodene grønn, gul, oransje og rødt:


For nærmere informasjon, kontakt:

  • Leonor Tarrasón, avd.dir. industri- og byluft, NILU, dir.nr.: 63898070, mob.: 95193617, epost: lta@nilu.no
  • Dag Tønnesen, seniorforsker NILU, dir.nr.: 63898076, epost: dat@nilu.no
  • Anne Nyeggen, komm.sjef NILU, dir.nr.: 63898077, mob.: 90776232, epost: any@nilu.no