Gå til innhold

Dyrere for gamle og nye store biler

Trafikk

Sertifiseringsordning kan være løsningen: NILU støtter initiativet som er kommet fra Høyre og Arbeiderpartiet i Oslo om å gradere bompengesatsene etter hvor mye bilene forurenser. Men da må en få en ordning som premierer lave utslipp – både av helseskadelige gasser og drivhusgasser mener instituttet.

Sertifiseringsordning kan være løsningen: NILU støtter initiativet som er kommet fra Høyre og Arbeiderpartiet i Oslo om å gradere bompengesatsene etter hvor mye bilene forurenser. Men da må en få en ordning som premierer lave utslipp – både av helseskadelige gasser og drivhusgasser mener instituttet.

To tanker i hodet

– En må ha to tanker i hodet, sier Dag Tønnesen, seniorforsker ved NILU. – Som Transportøkonomisk institutt har påpekt – det er ikke alltid de samme bilene som forurenser lokalt og som samtidig slipper ut høye verdier av klimagasser. Men vi bør snarest få på plass tiltak som begrenser begge typer, sier han.

Miljøsertifisert bilpark

NILU mener det er viktig å ta hensyn til lokal luftforurensning når en skal finne tiltak for å redusere klimautslippene. Og omvendt. Instituttet tar til orde for å innføre en miljøklassifisering av bilparken etter mønster fra forslaget i regjeringens klimahandlingsplan.

– Miljøkriteriene blir der knyttet opp mot utslippet av CO2 og mot utslipp som gir lokal og regional skade. Men ordningen må gjelde alle biler i omløp, ikke kun nye biler. Det er jo et faktum at eldre bilder slipper ut mer helseskadelig forurensing, relativt sett, sier Tønnesen. Han påpeker at bildet blir modifisert av den uheldige utviklingen som dieselbilene er inne i.

– På nye dieselbiler har NO2-andelen av NOx-utslippet dessverre økt, og det er denne gassen som nå til stadighet viser overskridelser i forhold til tillatte grenseverdier, sier Tønnesen.

Renere biler – og biler som står

Miljøsertifisering vil føre til en utskifting av bilparken i miljøvennlig retning, mener Tønnesen. – Samtidig vil flere velge å parkere bilen og velge kollektivt. Det er fortsatt det absolutt gunstigste en kan gjøre, både for luftkvaliteten og for klimasituasjonen, sier forskeren.

– Det er ingen tvil om at noe må gjøres med luftforurensningssituasjonen i mange byer i Norge. Høye utslipp av NO2 er tillatt bare 18 timer i løpet av ett år. I fjor ble grenseverdiene overskredet med 90 timer på Manglerud i Oslo. Også flere andre steder i Oslo var utslippene større enn tillatt. På Danmarksplass i Bergen ble grenseverdiene for NO2 overskredet med hele 191 timer i 2010, forteller Tønnesen. Samtidig står biltrafikken for 23 % av Norges samlede CO2- utslipp. For Oslo og Akershus For er andelen på 59 % i følge Statens vegvesen.

– På dager hvor det varsles særlig høy luftforurensning, bør en i tillegg kunne innføre kraftig prisøkning som varsles i forkant. Bare slik får en tiltak som monner, sier Tønnesen.

For mer informasjon

Kontakt Dag Tønnesen på 63 89 80 76, mob.: 930 33 473, epost: dat@nilu.no eller Anne Nyeggen, komm.sjef, 907 76 232, any@nilu.no