Gå til innhold

Europas bybefolkning blir fortsatt utsatt for helseskadelige luftforurensningsnivåer

Illustration: Colourbox

7. desember 2021: Det store flertallet av europeere som bor i byer blir utsatt for luftforurensningsnivåer som overskrider de nye retningslinjene fra Verdens helseorganisasjon (WHO). Det skriver Det europeiske miljøbyrået (EEA) i sin nye analyse av den europeiske luftkvaliteten.

  • I de 27 EU-medlemslandene blir 97% av bybefolkningen utsatt for fint svevestøv-nivåer som er over retningslinjene til WHO. Dette fine svevestøvet kommer fra utslippskilder knyttet til energiforbruk, veitransport, industri og landbruk.
  • Når det gjelder nitrogendioksid blir 94% av bybefolkningen utsatt for nivåer over WHOs retningslinjer. Dette er hovedsakelig på grunn av utslipp fra veitransport.
  • 99% av bybefolkningen utsettes for nivåer av ozon som er høyere enn WHOs retningslinjer. Disse nivåene kan knyttes til utslipp av nitrogenoksider og flyktige organiske forbindelser, inkludert metan, og høye temperaturer som øker med klimaendringer.

EEAs Air quality in Europe 2021-rapport er en oppdatering og utvidelse av en tidligere orientering om hvordan det står til med luftkvaliteten. Den sammenlikner forurensningskonsentrasjoner i lufta over hele Europa med WHOs nye retningslinjer for luftkvalitet, publisert i september 2021. Den fastslår at flertallet av europeere er eksponert for luftforurensning på nivåer som er kjent for å være helseskadelige.

I år lanseres rapporten Air Quality in Europe som et rent nettprodukt for første gang, etter 10 år med årlige utgivelser på papir og PDF.

– Rapporten bygger på flere tekniske rapporter fra det NILU-koordinerte europeiske temasenteret for luftforurensning, transport, støy og industriell forurensning (ETC/ATNI), og et sterkt samarbeid mellom temasenteret og EEAs eksperter, forklarer Dr. Cristina Guerreiro. Hun er forskningsdirektør ved NILU og en av hovedforfatterne av rapporten.

Menneskelig aktivitet har skylden

Rapporten slår fast at menneskelige aktiviteter er pådriveren til de farlige nivåene av svevestøv, nitrogendioksid og ozon. De samlede utslippene av alle de viktigste luftforurensningene over hele EU gikk ned i 2019, og fortsetter dermed trenden som har pågått siden 2005. Likevel vil det å sikre ren og trygg luft for Europa kreve kontinuerlige og ytterligere reduksjoner i utslipp.

Rapporten fastslår at det kreves mer handling av alle medlemslandene hvis de skal oppfylle fremtidige forpliktelser om utslippsreduksjon under EUs nasjonale direktiv om utslippsreduksjon (NEC-direktivet).

EU har også satt grenseverdier for viktige luftforurensninger i sitt Luftkvalitetsdirektiv (Ambient Air Directive). Under EUs Grønne givs «Handlingsplan for null forurensning» satte EU-kommisjonen seg et mål: I 2030 skulle antallet for tidlige dødsfall forårsaket av fint svevestøv reduseres med minst 55% sammenlignet med 2005-nivåene.

Vil bringe EUs grenseverdier nærmere WHOs retningslinjer

For dette formål satte EU-kommisjonen i gang en revisjon av Luftkvalitetsdirektivet. Det inkluderer en revisjon av EUs grenseverdier for luftkvalitet, slik at de bringes nærmere WHOs anbefalinger. Innbyggere og interessenter inviteres til å uttrykke sine synspunkter i en offentlig høring i regi av EU-kommisjonen frem til 16. desember 2021.

I 2019 førte luftforurensning fortsatt til en betydelig byrde i form av for tidlig død og sykdom i Europa. I EU var 307 000 for tidlige dødsfall knyttet til eksponering for fint svevestøv i 2019. Det er en nedgang på 33 % fra 2005.

ETC/ATNI og EEA har samarbeidet om å estimere indikatorer for dødelighet, slik som for tidlig død. Dette er avgjørende for å formidle EEAs budskap om hvordan luftforurensning påvirker europeeres livskvalitet.

Dr. Joana Soares fra NILU har jobbet sammen med eksperter fra EEA for å standardisere metodikken. De har også samarbeidet om å estimere dødeligheten knyttet til luftforurensning og vurdert helsegevinsten ved å oppnå EUs grenseverdier og ved å oppnå WHOs retningslinjer for ulike luftforurensninger.